Ofte stilte spørsmål

Om Penger.no Generelle spørsmål Boliglån Bilforsikring Billån

Dersom du ikke fant svar på spørsmålet ditt,
bruk kontaktskjemaet eller ring oss på tlf. 22 82 79 90.

Om Penger.no

Hva er Penger.no?

Penger.no AS ble etablert i juli 2011 og er i dag heleid av FINN.no, og er en del av Schibsted Media Group. Schibsted Media Group sine andre norske datterselskaper, utover FINN.no, omfatter blant annet Dine Penger, VG, Aftenposten, Bergens Tidende, Stavanger Aftenblad og Fædrelandsvennen.

Vår ambisjon er å hjelpe deg til å få best mulig betingelser på ditt lån eller din forsikring. Lån og forsikring utgjør de desidert største utgiftene for folk flest og mange har mye å tjene på å undersøke hvilke betingelser de kan få hos flere selskap. Hos oss kan du spare både tid, penger og arbeid gjennom å sende din lånesøknad eller forsikringsforespørsel til flere selskap samtidig.

Koster det noe å bruke tjenesten?

Penger.no er en gratistjeneste for deg som bruker.

Hvordan vet jeg at opplysningene mine er trygge?

Det er viktig for oss at dine personopplysninger er trygge når du bruker Penger.no. Både Penger.no og selskapene vi samarbeider med forholder seg til personopplysningslovens regler for bruk og sikker behandling av fødselsnummer. Fødselsnummeret sendes i en kryptert melding til bankene og forsikringsselskapene slik at de kan beregne riktig pris. Selskapene plikter i den forbindelse å ivareta din sikkerhet i tråd med personopplysningslovens regler om blant annet sletting, informasjonssikkerhet m.m.

Generelle spørsmål

Jeg er ikke blitt kontaktet

Dersom du ikke har hørt noe fra selskapene er det viktig at du gir oss beskjed, så følger vi de opp for deg. Send oss enten beskjed gjennom feedback-skjemaet på «Kontakt oss»-siden, på tlf. 22 82 79 90 eller kundeservice@penger.no.

Jeg sendte inn feil opplysninger, hva gjør jeg?

Vi kan dessverre ikke endre disse opplysningene i etterkant da de sendes direkte til selskapene, men informer bankene om dette når du blir kontaktet, så tar de hensyn til det i sin behandling av søknaden.

Jeg har ikke norsk fødselsnummer, kun et D-nummer eller midlertidig fødselsnummer, hva gjør jeg?

Man er dessverre nødt til å ha et gyldig norsk personnummer for å kunne beregne en riktig og bindende pris til deg som søker. Så om du ikke har dette får du ikke brukt tjenesten vår.

Boliglån

Hvordan fungerer boliglånstjenesten?

Boliglånstjenesten fungerer slik at du fyller ut all nødvendig informasjon bankene trenger for å behandle din søknad. Deretter sjekkes den informasjonen du har fylt ut opp mot bankenes kriterier for å vurdere om den informasjonen du har oppgitt tilfredsstiller bankens krav til inntekt, egenkapital, sikkerhet, hvor i landet du bor m.m. Når dette er gjort vil du få opp en liste over de bankene som ønsker å konkurrere om deg som kunde. Dersom opplysningene ikke oppfyller bankenes krav vil du kunne få færre banker å velge mellom, evt. vil du få mulighet til å sende søknaden din til en samarbeidspartner som er eksperter på boliglånformidling og som kan hjelpe deg å finne en løsning tilpasset ditt behov.

Hvor lang tid tar det før jeg blir kontaktet?

Du skal bli kontaktet innen 2 virkedager. Dersom du ikke har hørt noe innen det, er det viktig at du sier i fra til oss slik at vi får hjulpet deg videre i prosessen. Vær oppmerksom på at bankene gjerne kontakter deg per telefon, så dersom du har blitt oppringt av et ukjent nummer kan det være bankene som prøver å kontakte deg.

Kan dere hjelpe meg å fylle ut søknaden?

Penger.no er en nettbasert tjeneste der det skal være enkelt å fylle ut søknaden selv. Vi har dessverre ikke noe kundesenterapparat som kan gjøre jobben for deg, men vi svarer mer enn gjerne på spørsmål på e-post eller telefon om det er noe du lurer på i forbindelse med selve utfyllingen.

Jeg ønsker å sende inn søknaden min til mer enn tre banker

Undersøkelser som vi har gjort tilsier at tre banker er et håndterlig antall i forhold til å vurdere hvilket tilbud som passer best for deg. Hver enkel bank som får din søknad bruker tid på å behandle den for å gi deg et best mulig tilbud, derfor har vi valgt å begrense antall banker.

Hvorfor får jeg opp få banker?

Etter at du har fylt ut all nødvendig informasjon sjekkes din søknad opp mot bankenes kriterier for å vurdere om den informasjonen du har oppgitt tilfredsstiller bankens krav til inntekt, egenkapital, sikkerhet, hvor i landet du bor m.m. Når dette er gjort vil du få opp en liste over de bankene som ønsker å konkurrere om deg som kunde. Dersom opplysningene ikke oppfyller bankenes krav vil du kunne få færre banker å velge mellom, evt. vil du få mulighet til å sende søknaden din til en av våre samarbeidspartnere som er eksperter på boliglånformidling og som kan hjelpe deg å finne en løsning tilpasset ditt behov.

Hvor mye kan jeg låne?

Vi har i samråd med bankene satt en nedre grense på 350 000 NOK for total lånesum. Ved forespørsel om forbrukslån kan du bruke tjenesten Lendo.no eller kontakte bankene direkte.

Kan jeg sende inn en søknad uten lønnsslipp og selvangivelse?

Ja, det går helt fint. Men husk at banken(e) trenger dette for å hjelpe deg videre i prosessen og for å gi deg et bindende tilbud.

Jeg har bare mulighet til å sende søknaden min til Bankpartner

Dersom det for eksempel er usikkerhet rundt lav inntekt i forhold til lånebeløp kan du velge å sende søknaden til vår ekspert på boligfinansiering - Bankpartner.

Bilforsikring

Jeg finner ikke bilmodellen min

Bilregisteret på Penger.no inneholder alle biler som er førstegangsregistrert fom 1994 og som har vært kommersielt markedsført i Norge, dvs. solgt av en forhandler. Biler som er førstegangsregistrert før 1994 eller bruktimporterte biler som aldri har vært kommersielt markedsført i Norge får vi dessverre ikke vist frem.

Hvorfor kan jeg ikke se tilbud fra flere selskaper?

Vi jobber med å få flere selskaper opp på tjenesten. Det er frivillig for forsikringsselskapene å vise frem sitt tilbud på Penger.no og alle aktørene er ikke med per i dag. Ut i fra blant annet uavhengige pristester, er de selskapene som viser sine produkter på Penger.no meget konkurransedyktige.

Hvorfor må jeg legge inn fødselsnummeret mitt for å få tilbud på forsikring?

Forsikringsselskapene trenger fødselsnummeret ditt for å beregne riktig og bindende pris på forsikringen. Det er viktig for oss at dine personopplysninger er trygge når du bruker Penger.no. Både Penger.no og selskapene vi samarbeider med forholder seg til personopplysningslovens regler for bruk og sikker behandling av fødselsnummer. Fødselsnummeret sendes i en kryptert melding til bankene og forsikringsselskapene slik at de kan beregne riktig pris. Selskapene plikter i den forbindelse å ivareta din sikkerhet i tråd med personopplysningslovens regler om blant annet sletting, informasjonssikkerhet m.m.

Jeg får ikke opp priser på alle bilforsikringene i tjenesten

Da er du mest sannsynlig utenfor målgruppen til forsikringsselskapet basert på informasjon om bilen og deg. Selskapene kan selv bestemme om de vil sende deg et tilbud eller ikke, men vi jobber kontinuerlig med forsikringsselskapene for å få dem til å levere pris på flest mulig biler på nett.

Hvorfor finner jeg ikke flere forsikringsprodukter for sammenligning?

Vi jobber med å få opp flere produkter for sammenligning. Pr nå kan du sammenligne tilbud på bilforsikring, der du henter inn tilbud «live» fra forsikringsselskapene. Hvis du vil slå til på et av tilbudene kan du kjøpe forsikringen på Penger.no. Vårt kundesenter kan dessuten hente inn tilbud for deg på alle dine skadeforsikringer i tjenesten forsikringspakke.

Hvor forpliktende er det å søke om tilbud eller kjøpe bilforsikring?

Det er kostnadsfritt og uforpliktenede å innhente tilbud på forsikring via Penger.no og du kan gjøre så mange prisforespørsler du vil. Idet du velger det tilbudet som du vil bestille så får du to valg:

  • Kjøpe forsikringen nå: Raskeste løsning - Forsikringen vil tre i kraft fra den datoen du selv velger. Dette er et bindende kjøp og forsikringsselskapet som du har valgt vil sende deg faktura og polise innen 4 uker. Du har 14 dagers angrerett på kjøpet ditt.
  • Bli kontaktet på telefon for å bestille forsikringen: Hvis du har spørsmål som du ønsker å stille på telefonen før du bekrefter kjøpet av forsikringen. Hvis du f.eks. har flere forsikringer som du ønsker tilbud på samtidig, vil du kunne få det når forsikringsselskapets kunderådgiver kontakter deg. Du er ikke forpliktet til å kjøpe noe når du velger «Bli kontaktet».

Hvor troverdig er prisene jeg får opp?

Prisene blir hentet direkte fra forsikringsselskapene sine systemer. Penger.no innhenter altså bindende priser fra forsikringsselskapet og prisene er de samme som du ville fått hvis du henter inn tilbud direkte fra forsikringsselskapene.

Forutsetningene for bindende pris er alltid at den informasjonen du har oppgitt er korrekt. Utover dette er det kun sjeldne unntak som kan medføre en prisjustering ift den prisen du har fått på Penger.no, eller i verste fall at du ikke får kjøpt forsikringen. Disse unntakene står øverst i Penger.nos vilkår som du må godkjenne i forkant av et kjøp.

Billån

Hvorfor får jeg bare opp én aktør på tjenesten?

Vi jobber med å få flere selskaper opp på tjenesten. Det er frivillig for finansaktørene å vise frem sitt tilbud på Penger.no og alle aktørene er ikke med per i dag.

Hvordan fungerer egentlig billåntjenesten?

Det er slik at din henvendelse blir sendt inn til finansaktøren der de tar stilling hvorvidt det er mulig med et billån. Etter innstillingen får du en lenke i din epost som fører til en statusside på Penger.no. Her finner du svar på din søknad om billån. Er lånet innvilget og du aksepterer vilkårene, sender du inn svar ved å trykke velg.

Står det innvilget med forbehold er det viktig at du sender etterspurt dokumentasjon til utbetaling@financiering.no