Egen forbrukerrådgiver for tryggere bolighandel

- PENGER.no

Boligmarkedet har en oppsving på våren i forhold til resten av året, og mange er allerede i gang med visninger og bolighandel. Norges Eiendomsmeglerforbund opplyser i en pressemelding 7.4.2015 at de har tilsatt en egen  forbrukerrådgiver for forbrukere som skal kjøpe og selge bolig.

 

NEFs forbrukerådgiver i bolighandelen, Carsten Pihl. (Foto: CF Wesenberg)
NEFs forbrukerådgiver i bolighandelen, Carsten Pihl. (Foto: CF Wesenberg)

Forbrukerrådgiver Carsten Pihl er ansatt for å svare på spørsmål fra boligkjøpere og boligselgere.

– Til meg kan man ringe hvis man for eksempel lurer på hvilken informasjon man skal få på visning, hva som er eiendomsmeglerens plikter, eller hva som skal følge med en bolig på overtagelse.

Forbrukerrådgiveren svarer fra og med i dag 7. april på telefoner fra forbrukere. Telefontiden videre blir tirsdag-torsdag 10.00-14.00.

Telefonnummeret er 4000 01 02

Tjenestene er gratis for forbrukere.

Carsten Pihl er utdannet jurist, og har blant annet arbeidet med boligspørsmål 15 år i Dine Penger. Der var han hovedforfatter for «Boligkjøperskolen» og «Boligselgerskolen».

– Jeg vet at det er et udekket behov for hjelp til boligkjøpere og boligselgere. Mange har noe de lurer på, og jeg kan være med å fortelle hvordan regelverket er, og hva konsekvensene av ulike beslutninger vil være.

– Samtalene mellom forbrukerne og meg blir mellom oss. Jeg går ikke videre til megleren med problemstillingene, forteller Pihl.

Ansettelsen av NEFs forbrukerrådgiver i bolighandelen er konsekvens av vedtaket som ble fattet på NEFs landsmøtet i mai i fjor. Stillingen blir finansiert gjennom medlemskontingenten eiendomsmeglerne betaler til NEF.

– Med denne opplysningstjenesten håper vi å kunne hjelpe forbrukere på begge sider i bolighandelen. Vårt mål er å bidra til større trygghet for forbrukerne og færre konflikter i bolighandelen. Tjenesten vil også gi ny kunnskap om forbrukernes behov og i hvilken grad eiendomsmeglerne tilfredsstiller disse. Vi vil bruke kunnskapen til læring og utvikling, sier administrerende direktør i Norges Eiendomsmeglerforbund Carl O. Geving.

For ytterligere kommentarer kontakt:

Carl O. Geving, administrerende direktør NEF: carl@nef.no /91582454
Svein Strømnes, kommunikasjonssjef NEF: svein@nef.no / 93094191

Mer om forbrukerrådgiveren for bolighandelen kan du lese her.

5 tips til boligkjøpere!

Her er Forbrukerrådgiver Carsten Pihls fem viktigste råd til de som skal på boligjakt i vår:

1. Les alt nøye! Det er viktig at alle papirer leses nøye for å avdekke boligens stand. De viktigste papirene er de uten bilder!

2. Sjekk kjøkken og bad nøye! Alle rom der det er vann er det viktig å sjekke ekstra nøye. Se etter fuktskader under kjøkkenbenken og bak badekaret. Sjekk når badet ble skiftet sist!

3. Bruk nesen i kjelleren: I underetasjer og kjellere må du bruke nesen. Lukter det fuktig og mugg? Da kan det være uavdekkede fuktskader. Sjekk når dreneringen for huset ble skiftet sist. Se etter misfarging.

4. Sjekk loftet: Ikke bare stikk hodet opp på loftet, men gå opp! Bruk lyset på mobiltelefonen til å sjekke om du ser fuktskader i tak eller på bjelkene.

5. Er det elektriske anlegget i orden? Spør selger og megler, ring eventuelt takstmann! Det holder ikke bare å se i sikringsskapet.

 

Les også: Takstmenn finner mye feil i kjellerstuene- hva skal du se etter? og  Slik finner du solen når du er på visning