Skismørere og forsikringsselskap er to sider av samme sak

- PENGER.no

Det er utrolig vanskelig å lage gullski til mesterskap
På søndagens teamsprint kunne Ingvild og Maiken juble over gullski. På tirsdagens renn sammenlignet en fortvilt Heidi Weng skøyteskiene sine med klisterski. Hvorfor kan slikt skje?

Det er mange faktorer som påvirket skiene deres. Det er lettere å bruke rubbeskiene til min venn Oddbjørn Hjelmeseth fra Vancouver-OL som eksempel. Rubbeski er hårete under skien. Lange hår gir bedre feste, men risiko for at det blir for godt feste. Korte hår gir risiko for å få for lite feste. Det er vanskelig for smøreren å velge tykkelse på rubben, siden mange ting kan skje. Været kan endres fort og marginene fra topp ski til dårlige ski er små. Oddbjørn valgte for tykk rubb og tapte veddemålet om gullmedaljen.

For å redde Norges ære bruker vi millioner på millioner av kroner på smørebusser, produkter og mannskap. Dette høres mye ut, men er likevel bare småpenger i forhold til hvor mange millioner forsikringsselskapene bruker på å gjøre tilsvarende veddemål. De har matematikere og statistikere i etasje på etasje for å prøve å sette så riktig pris på dine forsikringer som mulig. De vinner ofte veddemålene sine, men langt oftere taper de.

En aktuar i et forsikringsselskap står overfor akkurat den samme oppgaven

Hvor høy pris skal Vidar, 42 år fra Larvik betale for å forsikre sin Volkswagen Passat? Hvor tykk «rubb» skal de velge? Hvis de setter en høy pris vil kunden gå til et annet forsikringsselskap og de taper kunden. Hvis de setter for lav pris taper de penger. Hva som er riktig pris er avhengig av hvor sannsynlig det er at Vidar kolliderer og hvor stygt han og bilen blir skadet. Mange faktorer betyr noe i dette regnestykket. Alder og tidligere skadehistorikk er viktig. Bosted og motorstørrelse er viktig. Om han har tyverialarm og ESP betyr en del. Farge på bilen betyr litt. Vi kunne tatt inn hundrevis av faktorer i denne opplistingen.

Gjensidige mener kanskje at Vidar bør betale 7000 for forsikringen. Eika mener kanskje 6000 for et nærmeste identisk produkt. If mener kanskje 5000 og Vardia 4000.
Disse prisforskjellene i eksemplet høres enorme ut, men de er ikke spesielt store i forhold til hva vi ofte opplever når vi henter inn priser for kundene våre i PENGER.NO. Det er vanskelig å velge skismøring, men det er enda vanskeligere å beregne hvor store utbetalinger forsikringsselskapene kan påregne på en kunde.

Og dette kan du utnytte til din fordel!

Produktene fra de ulike selskapene er omtrent like. Så ved å shoppe rundt kan du spare MANGE tusenlapper. På PENGER.NO gjør vi denne jobben for deg. Det går like fort (om ikke fortere) å sjekke mange selskaper samtidig som å sjekke prisen hos bare ett selskap. Du vinner. Selskapene taper.

Klikk her: Du finner inngangen til forsikringspakke på fronten av Penger.no.
Klikk her: Du finner inngangen til forsikringspakke på fronten av Penger.no.

 

Rune Brunborg, Administrerende direktør  PENGER.no